31.12.1996

Förbättrad sysselsättning också i november

Arbetsplatserna ökade i antal inom servicebranscherna och förädlingen från november 1995 till november 1996. Detta framgår av Statistikcentralens arbetskraftsundersökning. Jord- och skogsbruk var på samma nivå som ett år tidigare. Allt som allt ökade antalet arbetsplatser på ett år med nästan 50 000.

Männens arbetsplatser ökade i antal, medan sysselsättningen bland kvinnor i stort sett var på samma nivå som i fjol. Den säsongrensade sysselsättningen tilltog med 5 000 från oktober till november.

Det fanns 395 000 arbetslösa i november, vilket är 14 000 färre än för ett år sedan. Av de arbetslösa var 199 000 män och 196 000 kvinnor. Den säsongrensade arbetslösheten minskade med 2 000 från oktober till november.

Det relativa arbetslöshetstalet var i november 15,9 procent, vilket är 0,8 procentenheter mindre än ett år tidigare. Arbetslöshetstalet för män sjönk med 2 procentenheter till 15,1 procent. Arbetslöshetstalet för kvinnor steg däremot med 0,6 procentenheter till 16,8 procent. I november var 59 000 unga personer arbetslösa, dvs. något färre än för ett år sedan. Av de arbetslösa hade 104 000 haft anställning inom offentliga och övriga tjänster och 55 000 inom industrin. Arbetslöshetstalet var högst inom byggandet, 29,3 procent.

Förändringar i arbetskraften 11/1995–11/1996

Arbetskraftsstatistiken revideras, de första resultatet i början av mars

Statistikcentralen reviderar den månatliga arbetskraftsundersökningen. De första resultaten av den nya undersökningen gäller januari 1997 och de publiceras den första veckan i mars.

Undersökningens innehåll utvidgas. Definitionerna ändras så att de bättre än tidigare motsvarar de internationella rekommendationerna. Månadsundersökningen förenhetligas också med Europeiska unionens arbetskraftsundersökning, som i Finland gjorts varje vår sedan 1995.

Den nya informationen gäller icke-typiska arbeten, såsom tidsbundna anställningsförhållanden och deltidsarbete och dessutom olika typer av företagarskap och nya anställningsförhållanden. Uppgifterna om arbetslöshetens längd, bristfällig sysselsättning och dold arbetslöshet är också nya. Dessutom ger den reviderade undersökningen mångsidigare information än tidigare om sökande av arbete.

Eftersom olika slag av icke-typiska arbeten statistikförs bättre än tidigare, är antalet sysselsatta fler än nu. Också den ändrade definitionen medför en ökning av antalet sysselsatta. Personer som permitterats för en viss tid klassificeras som sysselsatta, medan de i den gamla statistiken betraktas som arbetslösa.

Finländsk praxis i fråga om att mäta arbetslöshet avviker fortfarande något från ILO:s rekommendationer. Enligt dessa skall en arbetslös aktivt ha sökt arbete under de fyra senaste veckorna. I Finland tolkas villkoret mindre strikt, eftersom intervallerna mellan anmälan på arbetskraftsbyrån är ovanligt långa här. En arbetslös godkänns som aktivt arbetssökande om han/hon är antecknad i arbetskraftsbyråns register och har besökt byrån under det senaste halvåret. En förändring jämfört med tidigare praxis är att man börjar tillämpa den allmänna klassificeringen av arbetslöshet på skolelever och permitterade.

Källa: Arbetskraftsundersökningen, november 1996. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tapio Oksanen (09) 1734 3228 och Hannu Siitonen (09) 1734 3225