17.1.1997

Importpriserna steg med en och en halv procent 1996

Vid en jämförelse av medeltalen för hela året steg importpriserna med en och en halv procent från år 1995 till år 1996. Stegringen berodde på att råolja, transportmedel, maskiner och apparater blev dyrare. För ett år sedan sjönk importpriserna med 0,1 procent. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens importprisindex.

Tabell

Exportpriserna steg med 0,8 procent från år 1995 till år 1996. För ett år sedan steg exportpriserna med sju procent. Uppgången avstannade då cellulosa, papper och kartong samt basmetallerna blev billigare.

Vid en jämförelse av medeltalen för hela året sjönk exportpriserna på cellulosa i fjol med 33 procent från året innan. År 1995 steg priserna med 46 procent. Prisnedgången är den största på 20 år. Priserna på papper och kartong steg med dryga sex procent, medan de året innan steg med hela 18 procent. Priserna på basmetaller steg däremot år 1995 med tio procent men sjönk i fjol med sex procent jämfört med år 1995.

Från december 1995 till december 1996 sjönk exportpriset på cellulosa med 40 procent, exportpriset på basmetaller med närmare 16 samt exportpriset på papper och kartong med åtta procent. Exportpriserna sjönk totalt med fem procent.

Exportpriserna sjönk med 0,9 procent från november till december. Nedgången berodde på att priset på pälsskinn, trävaror samt papper och kartong blev billigare. Importpriserna var i december på samma nivå som i november. på importvaror med en procent.

Partipriserna steg med 0,6 procent från år 1995 till år 1996. Partipriserna på inhemska varor steg med 0,4 procent och partipriset på importvaror med en procent.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg med 6,5 procent från år 1995 till år 1996. Priset på energiråvaror steg med dryga 15 procent medan priset på andra råvaror sjönk. HWWA-indexet steg med 2,3 procent från november till december.

Exportprisernas förändringar på cellulosa samt papper och
kartong på årsnivå åren 1976-1996

Figur