18.4.1997

Exportpriserna ned med 6,2 procent på ett år

Exportpriserna har sjunkit med 6,2 procent från mars i fjol. Detta beror framför allt på att papper och kartong, men också basmetaller, pälsskinn och cellulosa blivit billigare. Priserna på papper och kartong är drygt 15 procent lägre än i mars i fjol. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens exportprisindex.

Exportpriserna sjönk också från februari till mars, med 0,4 procent. Detta berodde på att papper och kartong, cellulosa och tryckalster blev billigare.

Importpriserna sjönk med 0,2 procent från februari till mars. Detta var en följd av att råolja, oljeprodukter samt järn, stål och järnlegeringar blev billigare. Från mars i fjol har importpriserna stigit med 0,6 procent.

Partipriserna steg med 0,2 procent från februari till mars. Orsaken var att lantbruksprodukter, färgade metaller, metallmalmer, maskiner och apparater samt trävirke blev dyrare. På ett år har partipriserna stigit med 1,2 procent.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk med 1,7 procent från februari till mars. Detta berodde på att energiråvarorna samt råvarorna från jord- och skogsbruket blev billigare. Från mars i fjol har HWWA-indexet stigit med 0,7 procent.

Källa: Producentprisindex, mars 1997
Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Anne Forss (09) 1734 3469