19.5.1997

Exportpriserna steg med 0,6 procent i april

Exportpriserna steg med 0,6 procent från mars till april. Ökningen berodde närmast på att basmetaller, papper och kartong samt maskiner blev dyrare. Från april i fjol har exportpriserna dock sjunkit med 5,1 procent. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens exportprisindex.

Importpriserna sjönk från mars till april med 0,3 procent. Detta berodde på att råolja, grundkemikalier och oljeprodukter blev billigare. Importpriserna har sjunkit med 1,2 procent från april i fjol.

Partipriserna sjönk från mars till april med 0,2 procent. Från april i fjol har partipriserna stigit med 0,7 procent. Partipriserna på inhemska varor har stigit med 1,3 procent från april i fjol, men partipriserna på importvaror har sjunkit med 0,6 procent.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar sjönk från mars till april med 4,1 procent. Nedgången berodde speciellt på att energiråvarorna blev billigare. Utvecklingen av indexet på årsnivå blev i april negativ. Från april i fjol har HWWA-indexet sjunkit med 7,9 procent, även om ökningen ännu i januari var 15 procent.

Förändringar i producentprisindex på månads- och årsnivå,
april 1997

Index 3/97-4/97 4/96-4/97