18.7.1997

Importpriserna sjönk med 0,3 procent i juni

Importpriserna sjönk med 0,3 procent från maj till juni. Nedgången berodde huvudsakligen på att råoljan blev billigare. Från juni i fjol har importpriserna emellertid stigit med 0,2 procent. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens importprisindex.

Exportpriserna steg från maj till juni med 0,1 procent, men de var ändå 4,1 procent lägre än ett år tidigare.

Producentpriserna för industrin steg från maj till juni med 0,3 procent. Stegringen berodde på att råmaterial och produktionsvaror, såsom basmetaller, blev dyrare. Från juni i fjol har producentpriserna stigit med 0,2 procent.

Partipriserna sjönk med 0,2 procent från maj till juni, men jämfört med juni i fjol har de stigit med 1,8 procent. Partipriserna på inhemska konsumtionsvaror sjönk från maj till juni med 0,7 procent, vilket huvudsakligen berodde på att inhemska grönsaker blev billigare. Under samma tid steg partipriserna på importerade konsumtionsvaror med 0,2 procent.

Förändringar i producentprisindex på månads- och årsnivå i juni 1997, %
Index 5/97-6/97 6/96-6/97