25.9.1997

Förfrågningar: Tapio Oksanen (09) 1734 3228, Hannu Siitonen (09) 1734 3225, Salme Kiiski (09) 1734 3230,
Timo Koskimäki (09) 1734 3517
Ansvarig statistikdirektör: Risto Lehtonen (09) 1734 3531

Sysselsättningen bättre i augusti

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning var antalet löntagare i juli 1 868 000, dvs. drygt 40 000 fler än året innan. Sysselsättningen förbättrades mest inom förädling, närmast inom metallindustrin. Sysselsättningen blev bättre i Nylands, Åbo och Björneborgs samt Tavastehus län.

I augusti var antalet arbetslösa 313 000, dvs. 50 000 färre än för ett år sedan. Det relativa arbetslöshetstalet var 12,4 procent, dvs. 2,1 procentenheter mindre än i augusti i fjol. Arbetslöshetstalet för män var 11,2 och för kvinnor 13,7 procent. I augusti var antalet unga arbetslösa 59 000, något färre än året innan.

Arbetslöshetstalet sjönk inom alla branscher. Det är alltjämt högst inom byggverksamhet, dvs. 16,1 procent. På grund av revideringen av arbetskraftsundersökningen är jämförelsen med föregående år fortsättningsvis osäker.

Förändringar i arbetskraften 8/1996 - 8/1997, 1 000 personer
Augusti Juli Augusti ÄNDRING, %
1996 1997 1997 8/96 - 8/97
Sysselsatta löntagare 1 825 1 963 1 868 2,4
förädling 530 597 560 5,9
servicebranscher 1 254 1 313 1 264 0,8
övriga näringsgrenar 41 53 45 7,2
Sysselsatta företagare +
medhjälpande familjemedlemmar 342 334 340 -0,7
Sysselsatta totalt 2 167 2 301 2 210 2,0
Arbetslösa totalt 367 333 313 -14,8
under 25-åringar 62 71 59 -5,2
Relativt arbetslöshetstal, % 14,5 12,7 12,4 -2,1 1
under 25-åringar, % 24,2 18,4 21,6 -2,6 1
Utanför arbetskraften
15 - 74-åringar 1 317 1 229 1 341 1,8
Kolumnen ÄNDRING har räknats på basis av oavrundade siffror. 1 procentenheter

Utöver de arbetslösa fanns det i augusti omkring 20 000 personer, som ansåg att det är resultatlöst att söka arbete, varför de inte gjorde det. Ungefär 81 000 personer sökte inte arbete på grund av studier, barnavård eller någon annan orsak. I arbetskraftsundersökningen hör dessa grupper inte till arbetskraften.

I augusti hade 212 000 personer deltidsarbete. Av dem skulle 62 000 personer ha önskat arbete på heltid.

Totalantalet löntagare var i januari - augusti i medeltal 43 000 flera och totalantalet arbetslösa 26 000 färre än motsvarande period föregående år.

Arbetskraften och förändringar i den under januari - augusti 1996-97,

1 000 personer (medelvärde)

1 - 8/1996 1 - 8/1997 ÄNDRING ÄNDRING, %
1-8/96 - 1-8/97 1-8/96 - 1-8/97
Sysselsatta löntagare 1 806 1 849 43 2,4
förädling 527 543 16 3,0
servicebranscher 1 234 1 263 29 2,4
övriga näringsgrenar 45 43 -2 -3,8
Sysselsatta företagare +
medhjälpande familjemedlemmar 329 323 -6 -1,7
Sysselsatta totalt 2 135 2 174 39 1,8
Arbetslösa totalt 416 390 -26 -6,4
under 25-åringar 89 90 1 1,2
Relativt arbetslöshetstal, % 16,3 15,2 .. -1,1 1
under 25-åringar, % 30,9 28,7 .. -2,2 1
Utanför arbetskraften
15 - 74-åringar 1 296 1 296 0 0,0
Kolumnen ÄNDRING har räknats på basis av oavrundade siffror. 1 procentenheter

Hur revideringen påverkar jämförbarheten

Från och med början av 1997 har Statistikcentralen reviderat arbetskraftsundersökningen för att den bättre skall svara mot de begrepp och definitioner som används av Europeiska unionen och ILO. Säsongvariationen på arbetsmarknaden syns bättre än tidigare i den reviderade arbetskraftsundersökningen. Trots att största delen av inverkan av revideringen har förutsatts och justerats i siffrorna för augusti i fjol, är jämförelser på årsnivå något osäkra.

Som grund för revideringen användes resultaten i den parallellundersökning som gjordes i mars - december 1996. Urvalet i denna undersökning var dock rätt litet och täckte inte hela året, varför revideringarna är grova. I revideringen har man ytterligare utnyttjat resultaten av arbetskraftsundersökningen för förra hälften av 1997.

De slutliga reviderade uppgifterna för 1996 utges i mars 1998. Ända tills dess är uppgifterna om förändringar preliminära. Jämförbarheten förbättras i januari 1998, då uppgifter för den reviderade undersökningen samlats in under hela år 1997.

I år bör sysselsättningsutvecklingen bedömas närmast med beaktande av förändringarna i antalet löntagare. Ibruktagandet av Europeiska unionens statistikföringsprinciper i början av året försvårar i synnerhet jämförelsen av antalet företagare med situationen året förut.

Uppgifterna i Statistikcentralens arbetskraftsundersökning samlades in genom intervjuer med omkring 12 000 personer i arbetsför ålder som är bosatta i Finland. Uppgifterna gäller tiden 11 - 17 augusti. Arbetskraftsundersökningen är en panelundersökning, där samma person är med i urvalet fem gånger under ett och ett halvt år.

Eftersom arbetskraftsundersökningen är en urvalsundersökning bör också slumpmässiga variationer beaktas då ändringarna uppskattas. Konfidensintervallet för arbetslöshetstalet i augusti är ±0,5 procentenheter.

Arbetskraftsundersökningen tar fram uppgifter om både sysselsättning och arbetslöshet. Undersökningen är baserad på Internationella Arbetsorganisationen ILO:s och Europeiska unionens rekommendationer och den är jämförbar med motsvarande statistik från andra länder.

396 000 arbetslösa arbetssökande i arbetsministeriets register

Också arbetsministeriet publicerar arbetslöshetsstatistik. Uppgifterna gäller arbetslösa arbetssökande den sista vardagen varje månad. Beroende på metod- och definitionsskillnader är Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten inte helt jämförbara. Uppgifterna ändras i allmänhet i samma riktning på så sätt att arbetsministeriets uppgifter är några tiotusental större. I slutet av augusti fanns det 396 000 arbetslösa arbetssökande i arbetsministeriets register över arbetssökande.

Källa: Arbetskraftsundersökning, augusti 1997. Statistikcentralen