17.10.1997

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Anne Forss (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Exportpriserna stigit med närmare en procent på ett år

Exportpriserna har stigit med 0,9 procent från september i fjol. Ännu i juli var förändringen på årsnivå negativ. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens producentprisindex.

Prishöjningen berodde framför allt på de höjda exportpriserna på basmetaller, cellulosa och trävaror. Priserna på basmetaller har på ett år stigit med nästan 12 procent, cellulosapriset med 25 procent och priset på trävaror med nästan 20 procent. Exportpriserna på papper och kartong är däremot fortfarande i medeltal ungefär 7 procent lägre än ett år tidigare.

Från augusti till september steg exportpriserna med 0,1 procent, vilket främst berodde på att trävaror blev dyrare.

Importpriserna har stigit med 1,4 procent från september i fjol. Höjningen beror på att priserna på jordbruksprodukter, maskiner och apparater, basmetaller och fortskaffningsmedel stigit.

Importpriserna sjönk med 0,2 procent från augusti till september. Orsaken till prisnedgången var att råolja blev billigare.

Partipriserna har på ett år stigit med 2,1 procent. Uppgången förklaras huvudsakligen av att olika råämnen och produktionsvaror, såsom trävaror, cellulosa, basmetaller och råvirke blivit dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i september 1997, %
Index 8/97-9/97 9/96-9/97