18.12.1997

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Anne Forss (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Export- och importpriser sjönk med en halv procent på en månad

Enligt Statistikcentralen sjönk både export- och importpriserna med en halv procent från oktober till november. Nedgången av exportpriserna berodde främst på att trävaror blev billigare, nedgången av importpriser åter på billigare priser på jordbruksprodukter, metallmalmer och basmetaller.

Exportpriserna steg med 2 procent från november i fjol. Prishöjningen berodde på de höjda priserna på basmetaller, cellulosa, maskiner samt kemikalier och kemikaliska produkter. Cellulosapriset steg mest, dvs. med 24 procent.

Importpriserna steg också med 2 procent på årsnivå. Detta berodde speciellt på att jordbruksprodukter, basmetaller och maskiner blev dyrare. Priserna på jordbruksprodukter steg med 20 procent.

Fabrikspriserna på inhemska varor var i november på samma nivå som i oktober. Från november i fjol steg de inhemska fabrikspriserna med 2,5 procent, vilket berodde på att livsmedel och drycker, cellulosa, trävaror och basmetaller blev dyrare.

Partipriserna steg med 2,1 procent på årsnivå. Partipriserna på inhemska varor steg med 2,3 procent och partipriserna på importvaror med 1,8 procent. Partipriserna steg på grund av att livsmedel och drycker, trävaror, cellulosa, el och värme, basmetaller och oljeprodukter blev dyrare.

Billigare råolja och industrins råmaterial sänkte HWWA-indexet från oktober till november med 2,8 procent. Från november i fjol sjönk HWWA-indexet med 7 procent, vilket främst berodde på att priset på råolja sjunkit med närmare 14 procent. HWWA-indexet mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i november 1997, %
Index 10/97 - 11/97 11/96 - 11/97