17.9.1999

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna steg med en procent i augusti

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med en procent från juli till augusti. De övriga producentprisindexen steg under samma tid med 0,4 procent. Stegringen av importpriserna berodde på att världsmarknadspriserna på råolja, oljeprodukter och basmetaller steg.

Från augusti i fjol till augusti i år steg importpriserna med 2,3 procent. Prishöjningen berodde speciellt på att råoljan blev dyrare på världsmarknaden, men också på att priserna på oljeprodukter och färgmetaller steg. Sänkningen av priserna på eltekniska produkter samt jord- och skogsbruksprodukter dämpade däremot stegringen av importpriserna.

Exportpriserna och producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg med 0,4 procent från juli till augusti, vilket huvudsakligen berodde på att oljeprodukter blev dyrare. Exportpriserna var emellertid fortfarande 3,9 procent lägre än i augusti i fjol. Detta berodde på att eltekniska produkter samt järn- och stålmetaller blev billigare. Producentpriserna för industrin sjönk med 0,5 procent från augusti i fjol främst som en följd av att elektricitet samt järn- och stålmetaller blev billigare.

Producentprisindexen 1995=100 samt förändringarna
på års- och månadsnivå i augusti 1999, %

Index

Indextal 8/1999

Förändring 7/99 - 8/99, %

Förändring 8/98 - 8/99, %

Producentprisindex för industrin

98,5

Exportprisindex

94,1

Importprisindex

98,9

1,0

2,3

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

99,6

Partiprisindex

0,6

Producentprisindexen mäter prisutvecklingen på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av de skattefria priserna på varor som används i Finland då varorna kommer ut på marknaden. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska och importerade varor.

HWWA-indexet som mäter de dollarbaserade världsmarknadspriserna på råvaror steg från juli till augusti med 5,3 procent. Från augusti i fjol steg indexet med 24,4 procent. Prisstegringen förorsakades både på månads- och årsnivå av att råolja blev dyrare.

Källa: Producentprisindex 1999, augusti. Statistikcentralen