Julkaistu: 1.2.2024

Asuntojen myynti- ja vuokrailmoitusten määrät kasvoivat vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä

Oikotien ilmoitusaineistoon perustuvan kokeellisen tilaston mukaan asuntojen myynti-ilmoitusten määrä verkkopalvelussa oli joulukuussa noin 58400. Myynti-ilmoitukset kasvoivat vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä vuoden takaisesta vajaa 12 %. Edellisestä neljänneksestä ilmoitusten määrä laski lähes 2%.

Kuvio 1. Myynti-ilmoitusten määrät koko maassa 2019 – 2023Q4

Pystypylväskaavio myynti-ilmoitusten määristä vuosina 2019-2023. Suunta on ollut laskeva vuoden 2021 loppuun asti, mutta määrät ovat kääntyneet jälleen nousuun vuonna 2023, saavuttaen vuoden 2019 tason.

Vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä myynti-ilmoitusten kokonaismäärät ovat nousseet kaikissa suurissa kaupungeissa vuoden takaisesta, eniten Espoossa (14,5 %) sekä Helsingissä ja Tampereella (14 %). Edelliseen neljännekseen verrattuna myynti-ilmoitukset nousivat eniten Helsingissä 3,5 prosentilla. Espoossa myynti-ilmoitusten määrä pysyi ennallaan ja laski Vantaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Kuvio 2. Myynti-ilmoitusten määrät suurimmissa kaupungeissa
2019 ­– 2023Q4

Viivakuvio myynti-ilmoitusten määristä kuudessa suurimmassa kaupungissa vuosina 2019-2023. Suunta on ollut laskeva vuoden 2021 loppuun asti, mutta määrät ovat kääntyneet jälleen nousuun vuonna 2022. Myynti-ilmoitusmäärät ovat kasvaneet eniten Helsingissä.

Vanhojen osakeasuntojen myynti-ilmoituksia oli viimeisellä vuosineljänneksellä 23 % enemmän ja uusien osakeasuntojen ilmoituksia 16 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vanhojen osakeasuntojen ilmoitusmäärät kasvoivat selkeästi kaikissa suurissa kaupungeissa, eniten Turussa (39 %) ja vähiten Helsingissä (15 %).

Vanhojen osakeasuntojen markkinointiajat pitenivät suhteellisesti eniten Porissa

Kokeellisen tilaston mukaan vanhan kerros- ja rivitaloasunnon keskimääräinen markkinointiaika oli joulukuussa Oulussa 89,5 päivää. Helsingissä 91 päivää ja Espoossa 96 päivää. Tampereella, Turussa ja Vantaalla markkinointiajat vaihtelivat 102 ja 104 päivän välillä. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa lukuun ottamatta Oulua.

Maakunnista keskimääräiset markkinointiajat olivat joulussa pisimmät Etelä-Savossa (265 päivää) ja lyhyimmät Pohjois-Pohjanmaalla (94 päivää). Markkinointiajat pitenivät vuoden takaisesta eniten Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Vain Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla ne lyhentyivät. Markkinointiajat on laskettu tilastokuukauden aikana poistuneista asuntoilmoituksista.

Kuvio 3. Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat myynti-ilmoituksissa, päivää, joulukuu 2022–2023

Vaakapylväskaavio vanhojen osakeasuntojen keskimääräisistä markkinointiajoista. Mukana on kaupunkeja ja maakuntia. Markkinointiajat olivat lyhyimpiä Oulussa ja Helsingissä. Pisimmät ne olivat Porissa. Markkinointiajat pitenivät vuodentakaisesta melkein kaikilla alueilla.

Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen osakeasuntojen osuus myynnissä olevista asunnoista oli joulukuussa suurin Satakunnassa (19,6 %), Etelä-Karjalassa (16 %) ja Etelä-Savossa (15,8 %). Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita asuntoja oli Uudellamaalla (4,6 %), Varsinais-Suomessa (6,9 %) ja Pirkanmaalla (7,5 %). Pääkaupunkiseudulla osuus oli 3,9 %.

Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuus kasvoi eniten Uudellamaalla

Verkkopalvelussa oli joulukuussa vanhojen omakotitalojen myynti-ilmoituksia noin 11 000. Ilmoitusmäärät kasvoivat vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä 21 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ilmoituksia oli 7 % vähemmän kuin edellisellä vuosineljänneksellä.

Vanhojen omakotitalojen markkinointiajat olivat joulukuussa keskimäärin 7 % pidemmät vuoden takaisesta koko maassa. Markkinointiajat pitenivät lähes kaikissa maakunnissa, eniten Satakunnassa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.

Joulukuussa yli vuoden ajan myynnissä olleita vanhoja omakotitaloja oli maakunnista eniten Satakunnassa (19,5 %), Etelä-Savossa (18,3 %) ja Etelä-Karjalassa (18,3 %). Vähiten niitä oli Pohjanmaalla (8,4 %), Uudellamaalla (9,1 %) sekä Varsinais-Suomessa (9,1 %). Yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuudet kasvoivat eniten Uudellamaalla ja laskivat Etelä-Savossa.

Kuvio 4. Yli vuoden ajan myynnissä olleiden vanhojen omakotitalojen prosenttiosuudet maakunnissa, joulukuu 2022-2023

Vaakapylväskaavio yli vuoden ajan myynnissä olleiden omakotitalojen osuuksista maakunnissa. Vähiten yli vuoden ajan myynnissä olleita koteja oli Pohjanmaalla. Satakunnassa osuus oli suurin.

Vuokrailmoitusten määrä nousi eniten Oulussa

Vuokra-asuntoja oli tarjolla verkkopalvelussa joulukuussa noin 45 400, mikä on 27 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuoden 2023 viimeiselä neljänneksellä vuokrailmoitusten määrä kasvoi koko maassa 36 % vuoden takaisesta ja yli 9 % edellisestä kvartaalista.

Helsingissä vuokrailmoitusten määrä kasvoi vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä noin 28 % vuoden takaisesta. Tampereella ilmoitukset kasvoivat 20%, Espoossa 9 % ja Vantaalla 35 %. Turussa lisäystä oli 60 %. Eniten nousua oli Oulussa peräti 69 %, kun taas Jyväskylässä lisäys 12 %.

Kuvio 5. Vuokrailmoitusten määrät kerrostaloasunnoissa suurimmissa
kaupungeissa 2019 – 2023Q4

Viivakuvio vuokrailmoitusten määristä kuudessa suurimmassa kaupungissa vuosina 2019-2023. Määrät ovat kasvaneet koronapandemiasta lähtien, voimakkaimmin Helsingissä. Vuodesta 2022 lähtien kasvu on kuitenkin taittunut.

Joulukuussa vuokra-asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät Turussa, Oulussa ja Rovaniemellä, 15–18 päivää. Markkinointiajat olivat pisimmät Keravalla, Lahdessa ja Hyvinkäällä, 38–40 päivää. Keskimääräinen markkinointiaika Helsingissä oli 24 päivää, mikä on 4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Vuokrailmoitusten markkinointiajat pitenivät joulukuussa eniten Lappeenrannassa, Hyvinkäällä ja Lahdessa verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Markkinointiajat lyhenivät eniten Raumalla, Kotkassa ja Rovaniemellä.

Kuvio 6. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa, päivää, joulukuu 2022–2023

Vaakapylväskaavio vuokrailmoitusten markkinointiajoista kaupungeissa. Markkinointiaikojen muutos vaihtelee 50 prosentista aina -25 prosenttiin.

Verrattuna vuoden 2019 joulukuuhun vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat laskeneet Tampereella. Helsingissä markkinointiajat olivat vuoden 2023 joulukuussa 37 % pidemmät kuin vuonna 2019 vastaavana ajankohtana. Sen sijaan Oulussa, Jyväskylässä markkinointiajat ovat lyhentyneet vuodesta 2019.

Kuvio 7. Kerrostaloasuntojen keskimääräiset markkinointiajat vuokrailmoituksissa suurissa kaupungeissa, päivää, 2019-2023Q4

Viivakuvio vuokrailmoitusten markkinointiajoista seitsemässä suuressa kaupungissa vuosina 2019-2023. Neljän vuoden aikana markkinointiaika on lyhentynyt eniten Oulussa ja Jyväskylässä. Pidentymistä on tapahtunut eniten Espoossa.

Tiedot perustuvat Oikotien verkkopalvelun asuntojen myynti- ja vuokrailmoituksiin. Tietojen laskennassa mukana ovat sekä kiinteistönvälittäjien että yksityisten ilmoittajien tiedot. Markkinointiaikojen vertailuun on valittu tiedotteessa ne alueet, joilla on ollut vähintään 100 poistunutta ilmoitusta tarkastelukuukauden aikana. Myynnissä olevien ilmoitusten lukumäärä tarkoittaa kuun lopussa olevien ilmoitusten määrää, kun poistuneet ilmoitukset on vähennetty kaikista kuukauden aikana palvelussa olleista ilmoituksista.

Lisätietoja: yliaktuaari Martti Korhonen, yliaktuaari Elina Peltoniemi
Osastopäällikkö: Hannele Orjala

Taulukot